Brussels Expo
Dat Brussels Expo het grootste tentoonstellingspark van België is werd me gelijk duidelijk toen ik het terrein opkwam. Ze waren bezig met de opbouw van een evenement en de zaal was enorm. Er waren 12 tentoonstellingshallen waar jaarlijks 60 beurzen en 90 evenementen worden gehouden.

Wat heb ik tijdens dit bezoek geleerd?
Eerst kregen we een presentatie over de algemenen gang van zaken bij Brussels expo. De organisatie bestaat uit verschillende partijen. Zo werd er ook door de mensen van het parkeer terrein nog een kleine presentatie gegeven. Verder kregen we een rondleiding door alle halen en mochten we een kijkje nemen in de keuken. Al met al heb ik geleerd dat er heel veel partijen schuil gaan achter zo’n grote evenementenlocatie en dat er een duidelijk structuur aangehouden moet worden. Wanneer ik deze locatie vergelijk met een locatie in Nederland denk ik dat de Brabanthallen in de buurt komen. Echter is deze locatie heel veel groter!

Heeft dit bedrijfsbezoek bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie?
Ik heb een goed algemeen beeld gekregen over de gang van zaken op ‘n grootschalige evenementen locatie. Omdat er heel langdradig en niet echt enthousiast werd verteld is dit bezoek me niet heel erg goed bijgebleven helaas.

--------------------------------------------------------------

AB concertzaal
De AB concertzaal is gevestigd in Brussel. Het is de allereerste pop-en rocktempel die de erkenning heeft gekregen als Cultuurinstelling van de Vlaamse Gemeenschap. De AB concertzaal is één van de belangrijkste cultuurhuizen van Vlaanderen. Zij hebben deze erkenning gekregen door de Vlaamse Minister van jeugd, sport, cultuur en Brussel omdat zij een pilootfunctie vervullen (AB stimuleert en promoot meer Vlaanderen in de wereld en meer van de wereld in Vlaanderen). Ook voldoet hun programma aan de normen van internationale kwaliteit.

Wat heb ik tijdens dit bezoek geleerd?
Ik heb geleerd dat het heel veel energie vraagt om een programma van internationale kwaliteit aan te bieden. Vooral omdat de AB concertzaal met heel veel partijen rekening moet houden. Zo liggen ze midden in het centrum, wat soms voor geluidsoverlast kan zorgen bij de omliggende woningen. Verder hebben ze het een en ander verteld over de zaalcapaciteiten. In verlijking met Nederlandse concertzalen vond ik dit vrij klein. Zeker als er een internationaal programma wordt aangeboden.

Heeft dit bedrijfsbezoek bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie?
Het bezoek heeft bij mij een goed beeld geschets over de organisatie van AB concertzalen. Ik denk dat ik in de toekomst wel werkzaam zou kunnen zijn bij een vergelijkbaar bedrijf aangezien concerten mij aanspreken.