De Stadsfeestzaal
De Stadsfeestzaal ligt in het centrum van Antwerpen. Het is een chique shopping-mall waar zich tevens een grote Champagnebar bevind. Naast het feit dat de stadfeestzaal chique is, is zij ook modern door de videowall, het katrolsysteem en de banners. De zaal is vroeger gebouwd omdat er bij de bewoners van Antwerpen een behoefte was aan een feestzaal. Het wordt de ‘trots’ van Antwerpen genoemd.

Wat heb ik tijdens dit bezoek geleerd?
Ik heb ervaren dat er op een subtiele manier gebruik is gemaakt van het samenkomen van 2 culturen. Zo bevinden zich er de luxe dure winkels. Dit was vroeger weggelegd voor de rijke burgers. En zo bevinden zich er de wat goedkopere winkels. Dit was vroeger bedoeld voor de wat minder rijke burgers. Ik vond het interessant om te weten dat ze vroeger rekening hielden met verschillende belanghebbende. In Nederland kan ik me geen gebouw voor de geest halen dat op deze manier is opgebouwd. Natuurlijk kennen we shoppingmalls met daarin winkels van verschillende prijsklasse, maar deze zijn nooit zo duidelijk gescheiden opgebouwd als in de stadfeestzaal.
Dat het de trots van Antwerpen wordt genoemd kon ik ook wel begrijpen. Ik werd overvallen met grote gouden muren en veel oude kunstvormen.

Heeft dit bedrijfsbezoek bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie?
Het bezoek heeft deels bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie. De locatie gaf me een goed beeld van hoe een shoppingmall onderscheidend kan zijn. Ook werd me duidelijk dat men er waarde aan hecht wanneer je een stuk geschiedenis opnieuw weet op te zetten. Wat betreft de werkzaamheden binnen de shoppingmall had ik nog iets meer willen weten. De vrouw sprak erg onduidelijk/zacht tijdens deze rondleiding dat het niet altijd even goed te volgen was. Wat ik jammer vind. Maar al met al kan ik wel zeggen dat het een bijzondere locatie is, en dat Antwerpen er inderdaad trots op kan zijn.