Metropolis
De Metropolis is de grootste bioscoop van België en heeft 24 zalen. Je kunt hier genieten van de film maar ook een hapje eten in een van de restaurantjes die om de bioscoop gevestigd zitten. De bioscoop heeft verschillende vernieuwingen ondergaan. Zo kunnen er tegenwoordig 3d films bekeken worden en zo kunnen bezoekers geen popcorn meer halen bij een medewerker maar zijn er zijn verschillende shops met popcorn, chips, drank, snoep etc. Er zijn nu kleine winkeltjes waar alles al klaar staat, zodat je het meteen kan meenemen. Daarnaast hoeft een kaartje niet meer per se bij de balie gekocht te worden maar kan dit ook via een automaat. Naast de vele bioscoopzalen zijn er ook verschillende evenementzalen.

Wat heb ik tijdens dit bezoek geleerd?
Tijdens dit bezoek heb ik geleerd dat het een kunst is om een thema heel subtiel terug te laten komen in de inrichting van een gebouw. In het hele meubilair probeerde ze een schipbeleving te creëren. Toen ik erop ging letten was dit inderdaad het geval. Wanneer ik kijk naar de bioscopen in Nederland kan ik geen thema herkennen in de inrichting/aankleding. De vernieuwingen die in deze bioscoop al door waren gedrongen en al een tijdje aan de orde waren komen in Nederland nu pas helemaal op gang. Zo kent Metropolis al een tijdje de 3D film en is de bioscoop al gedigitaliseerd. Terwijl in veel bioscopen in Nederland de bioscopen de laatste weken pas bezig zijn met deze reorganisatie. Ook anders dan in de meeste Nederlandse bioscopen zijn er aparte ruimte voor evenementen aanwezig In Nederland worden die meestal gegeven in de bioscoopzaal zelf.(presentaties van bedrijven bijvoorbeeld.) Dat het geluid in bioscopen zo goed is komt door de gaatjes in de bioscoopschermen. Dit heb ik nooit geweten en vond ik een leuk weetje!

Heeft dit bedrijfsbezoek bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie?
Ik vond het een leuk bedrijfsbezoek en het heeft ook bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie. Ik kreeg een duidelijk beeld van de grote bioscoop en de werkzaamheden die zij met zich meedraagt. Doordat ik in Nederland voor Leisure For Life het een en ander heb gedaan in een bioscoop kon ik duidelijk de verschillen zien tussen een grote bioscoop en een kleine bioscoop. Het is me duidelijk geworden dat een bioscoop snel mee moet gaan met de technologische vernieuwingen omdat er op die manier meer bezoekers komen. Wanneer je ook nog een van de eerste bent met het doorvoeren van vernieuwingen heb je een stap voor op de rest.