Het Sportpaleis
Het Sportpaleis is gevestigd in Antwerpen in het district Merksem. Het is een multifunctionele evenementenhal waar verschillende evenementen worden georganiseerd, zoals concerten, sportbijeenkomsten, feesten en beurzen. Vroeger werd het gebouw voor voornamelijk baanwielrennen gebruikt. Tegenwoordig zijn die wielrenbanen helemaal weg. Soms worden er wel basketbalwedstrijden gehouden. Het sportpaleis is nu vooral bekend door grote optredens van artiesten als Lady Gaga, Black Eyed Peas, Marco Borsato, Rihanna, Whitney Houston etc. Naast het Sportpaleis ligt de Lotto Arena, hier worden sportwedstrijden, concerten en shows georganiseerd.

Wat heb ik tijdens dit bezoek geleerd?
Dit bedrijf kan gezien worden als een van de grootste trekpleisters van Antwerpen. De grootste artiesten treden hier op. De manier waarop dit concept tot stand is gekomen vond ik erg bijzonder. Het is bedacht door 2 studenten. Dit vond ik leuk om te weten. Verder ben ik te weten gekomen over de vele mogelijkheden die het Sportpaleis biedt. Dat concertkaartjes hier 5% tot 10% goedkoper zijn dan in Nederland wist ik voorheen nog niet. Wat ik ook opvallend vond aan de organisatie is dat ze vrijwel geen onderhoud hebben. Alles meubels worden gehuurd bij freelancers. Voor zo’n groots opgezette evenementenlocatie had ik dit niet verwacht.
Dat er voor elk concert een apart veiligheidsplan moest worden opgesteld heb ik voorheen ook nooit geweten. Ik dacht dat er een algemeen plan zou zijn voor Sportpaleis. Ik denk dat ik het sportpaleis kan vergelijken met bijvoorbeeld het Gelredome in Nederland. Wanneer ik deze vergelijking maak vind ik wel dat de uitstraling van het gebouw er in Nederland beter uitziet. Hoewel er hier een standaard vip ruimte aanwezig was.

Heeft dit bedrijfsbezoek bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie?
Ja, dit bezoek was zo uitgebreid en zo helder dat het zeker heeft bijgedragen aan mijn oriëntatie. Ik kreeg dingen uitgelegd waarvan ik niet wist dat ze gedaan werden binnen zo’n organisatie. (steeds nieuw veiligheidsplan) Ook kreeg ik een heel goed beeld van hoe het eraan toe gaat achter de schermen bij een groots opgezette evenementenlocatie. Het feit dat de manager enthousiast vertelde zorgde er ook voor dat ik geboeid bleef. Dat de functie van het Sportpaleis bedacht is door twee studenten was voor mij een motivatie dat er veel mogelijk is, als je er maar hard voor werkt.