Olympisch Stadion
Het Olympisch stadion is gelegen in Antwerpen. Het werd gebouwd ter gelegenheid van de Olympische Zomerspelen van Antwerpen in 1920. Tegenwoordig wordt het stadion gebruikt als thuishaven van de voetbalclub Germinal Beerschot. Het is een club die gefuseerd is, want eerst bestonden zij uit KFC Germinal Ekeren en Beerschot. Het Olympisch Stadion heeft plaats voor 13.500 bezoekers, met alleen zitplaatsen.

Wat heb ik tijdens dit bezoek geleerd?
Tijdens dit bezoek merkte ik de verschillen met de Nederlandse stadions. In Nederland liggen de stadions vaak iets van een woonwijk af, of is de ruimte eromheen zo ingedeeld dat woonwijken er niet veel last van hebben. Het Olympisch stadion ligt echter midden in een woonwijk. Hierdoor is er vaak ook gebrek aan parkeerruimte, wat ik opmerkelijk vind voor een stadion. Het stadion is dus voortdurend bezig om de woonwijken tegemoet te komen zodat er niet moeilijk gedaan wordt over de parkeerplaatsen die gevuld zijn tijdens een wedstrijd. (door bijvoorbeeld buurtfeest te organiseren) Verder werd me duidelijk dat er een groot verschil was met Nederland qua evenementen. In de meeste voetbalstadions in Nederland worden ook evenementen gehouden, hier was dit op het moment niet het geval. Daarnaast kent het Olympisch Stadion ook veel minder werknemers dan in Nederland het geval is. Ook de voetbalcompetities werken in Nederland en België totaal anders. Over het algemeen werd deze dag het verschil wat betreft voetbalstadions Belgie –Nederland goed uitgelegd.
Een ander belangrijk punt wat ik deze dag heb geleerd, is dat het belangrijk is om jezelf constant te vernieuwen. Zo brachten zij steeds nieuwe shirts op de markt met unieke kleuren (zoals bijvoorbeeld gifgroen) omdat dit goed is voor de merchandise, maar ook om zo media aandacht te krijgen.
Ten slotte werd er verteld dat het belangrijk was om nooit op te geven als je iets wilde bereiken. Zo wilde Puma hen na 8 gesprekken niet sponsoren, maar bij de 9e keer wel.

Heeft dit bedrijfsbezoek bijgedragen aan mijn werkveldoriëntatie?
Ja, ik heb een heel duidelijk beeld gekregen van de gang van zaken van dit stadion. Ook het verschil België –Nederland is me goed opgevallen. Wanneer ik later werkzaam zou willen zijn in een voetbalstadion zou ik toch liever in Nederland willen werken omdat er in Nederland veel meer geld wordt gegeven aan sport. En de zaken efficiënter geregeld worden dan in België. Echter gaat mijn voorkeur niet uit naar sport, dus na het horen van deze presentatie weet ik zeker dat ik niet werkzaam zou willen zijn binnen zo’n bedrijf.